2018年6月25日 星期一

tiger, tiger, tiger mums/ tiger moms/ mothers 虎爸虎媽


Last year China became the largest source of foreign property investment in America, pouring in $28.6 billion. And roughly 70% of buyers indicated that education was the chief motive
Chinese students are flooding American campuses. Their mothers are…
ECON.ST


The definition of a tiger mom is a mother raising her children in a traditional Chinese way, including strict rules, tough love, and discipline to get children to succeed. An example of a tiger mom is the author Amy Chua who wrote The Battle Hymn of the Tiger Mother.

我的父母是亞裔移民,我接受了他們傳統的成功願景,上了哈佛,當上了律師。但是我花了幾十年的時間思考,令我怨恨的童年是否同樣締造了我在學業和專業方面的成就?如果是這樣,用幸福交換成功的代價是否值得?
移民子女往往擁有超乎尋常的動力,這種現象被稱為「第二代優勢」;而移民的孫輩們通常會經歷「第三代衰落」。第三代家庭往往會吸收美國文化價值,不再對成功抱有狂熱的激情。我自己也經歷過這種轉變,因為我建立了自己的家庭。我絕對確定一件事:我為女兒設計的童年,將和我的童年完全不同。她們永遠不會懷疑父親的愛是否建立在完美無瑕的成績單上。這意味著,女兒們某一天帶回家的成績,或是做出的人生選擇,可能會被我的父親視為失敗。如果是這樣,我接受這種衰落。
(本文發表於時報觀點與評論版面,作者是Ryan Park。)
CN.NYTIMES.COM

告別虎爸虎媽
我們這一代亞裔美國人無法模仿父輩「不惜一切代價成功」的移民思維,更希望培養出快樂、自信和善良的孩子,而不一定必須是個精英。






tiger 

Pronunciation: /ˈtʌɪɡə/ 



NOUN


Image of tiger
1A very large solitary cat with a yellow-brown coat stripedwith black, native to the forests of Asia but becomingincreasingly rare.
  • Panthera tigris, family Felidae.
1.1Used to refer to someone fierce, determined, or ambitious: 1965despite his wound, he still fought like a tigerone of the sport’s young tigers
1.2(also tiger economy)  1981dynamic economy of one of the smaller East Asian countries, especially that ofSingaporeTaiwan, or South Korea.
1.3informal, chiefly Australian /NZ A person with an insatiable appetite for something:I’m a tiger for a bargain
2Used in names of tiger moths and striped butterflies, e.g. scarlet tigerplain tiger.
3(Tigers)another term for Tamil Tigers.

沒有留言:

張貼留言